سه شنبه ششم تیر 1391

مهم ترین فعالیت های گروه آموزشی مربوطه در سال تحصیلی 91-1390

 با توجه به مفقود شدن کلیه اسناد و مدارک سال های گذشته به واسطه اهمال دستگاه مربوطه در حراست و نگه داری فعالیت های گذشته گروه در تابستان 1390 و نیز نبود نیروی کارشناسی در حفظ دستاوردها زمینه نامطلوبی را برای ادامه ی فعالیت های گروه فراهم آورد با این حال به چند مورد از فعالیت های گروه در طول سال اشاره می شود :

1 ) شرکت در همایش سرگروه های جغرافیای استان در باشگاه فرهنگیان ساری از سوی ناحیه 1 ساری .

2 ) شرکت در همایش سرگروه های زمین شناسی استان در شهرستان آمل که تغییر برنامه ی آن به سرگروه شهرستان اطلاع داده نشده بود.

3 ) تشکیل یک جلسه گردهمایی در اردیبهشت 1391 با حضور تمام اعضای گروه . گزارش آن در آینده ی نزدیک نگارش خواهد شد .

4 ) شرکت در انجمن علمی جغرافیای استان در مرکز پژوهش و تحقیقات استان و نگارش صورتجلسات در خرداد1391 .

5 ) درخواست و پیگیری مستمر در تحویل گرفتن 10 دستگاه پروژکشن از مدیر کل محترم استان هر چند این اقدام خیرخواهانه  با بی مبالاتی و رفتار ناشایست اداره شهرستان همراه بوده است .

6 ) تشکیل کارگاه آموزشی جغرافیا و زمین شناسی در دبیرستان الغدیر شهر زیراب در ابتای سال تحصیلی .

7 ) مخالفت تامین نیروی جغرافیا از دبیران غیر تخصصی در شهرستان که عملا" دو کارگاه آموزشی شهرستان بلا استفاده مانده بود .

8) شرکت در جلسه سرگروه های شهرستان برای تهیه سوالات استاندارد برای آزمون هماهنگ مدارس آموزش از راه دور .

9 ) شرکت در جلسه سرگروه های شهرستان برای بررسی مسایل و مشکلات همیشگی گروه های آموزشی.

10 ) انجام 2مورد بازدید از درس های جغرافیا و زمین شناسی .

11 ) بررسی سوالات امتحانی درس های مربوطه در 2 مورد .

12 ) شرکت در اردوی علمی و آموزشی گروه آموزشی دبیران جغرافیای شهرستان قائمشهر به تنگه واشی شهرستان فیروزکوه . )

13 ) پیگیری تدریس کتاب جغرافیای استان مازندران در سال تحصیلی جاری برای شهرستان به سبب توزیع چاپ سال گذشته این کتاب در شهرستان .

14 ) درج بیش از 10 عنوان مطالب مرتبط در وبلاگ آموزشی مربوطه .

16 ) بررسی و تصحیح دروس جغرافیا و زمین شناسی در حوزه تصحیح اوراق شهرستان و داوری اوراق و تجدید نظر نهایی آن .

17 ) طراحی سوالات نهایی به عنوان بانک سوالات به دفتر سنجش و ارزیابی وزارت محترم از درس جغرافیا 2 .

18 ) تهیه و طراحی سوالات هماهنگ شهرستانی درس جغرافیا و زمین شناسی در همه ی پایه ها .

19 ) پیگیری آزمون آن لاین جغرافیا به همت دبیرخانه ی جغرافیای کشور .

20 ) شرکت در انجام مصاحبه برای سرگروهی هسته جغرافیای استان در محل اداره کل استان .

و برخی موارد محدودتر دیگر .

امید است در سال های آینده نگاه وزین و ارزشمندی را در اعتلای گروه های درسی شهرستان ببینیم .

  

نوشته شده توسط عبداله لطفي در 1:5 |  لینک ثابت   • 

پنجشنبه بیست و نهم دی 1390

مسابقه علمی onlineکتاب جغرافیا

قابل توجه همکاران محترم درس جغرافیا ،از سوی اداره کل آموزش و پرورش، واحد گروه درسی جغرافیا مسابقه علمی بین دبیران مربوطه در استان برگزار می کند . نام منبع و زمان آزمون متعاقبا" اعلام خواهد شد . دبیران شهرستان جهت شرکت در آزمون مربوطه کد ملی ، کد پرسنلی و شماره تماس همراه خود را سریعا" به گروه آموزشی ارسال تا ترتیب شرکت آن ها در مسابقه مذکور فراهم گردد.

نوشته شده توسط عبداله لطفي در 18:4 |  لینک ثابت   • 

پنجشنبه بیست و نهم دی 1390

آزمون جغرافیا (2) دی ماه 1390 ( نمونه آزمون برتر شهرستان )

1

الف ) ناحیه را تعریف کنید ؟

 ب ) مقدار بارش روزانه ( شدت بارندگی ) از نظر چه مسایلی دارای اهمیت است ؟

 ج)هر قدر به عرض های جغرافیایی بالا نزدیک تر می شویم زاویه تابش ........... می شود .

 د ) چه عواملی در تشکیل خاک موثرند ؟ 

25/2

 

2

با توجه به ناحیه بندی کوپن عبارات سمت راست را به سمت چپ مربوط کنید :

 آب و هوای حاره ای         *                                     *   هیچ ماهی بالاتر از 10 درجه سانتی گراد نیست .

آب وهوای قطبی              *                                     *    علامت اختصاری آن c  است .       

آب و هوای معتدل            *                                     *    بارش در تمام سال رخ می دهد .

                                                                         *    علامت اختصاری آن  d است .

 

75/0

 

 

3

الف ) برای اندازه گیری توسعه ی انسانی چه عواملی مورد توجه قرار می گیرند ؟

 ب ) ناحیه بوت مونتانای امریکا از نظر تولید چه محصولی اهمیت دارد ؟

 ج ) آیا زبان حامی زبان بعضی از مردم شمال افریقا است ؟

 د ) کدام دین در آسیا پیروان چندانی ندارد ؟

 ه ) کدام ادیان بیش تر در محدوده ی آسیا باقی مانده ا ند ؟        

2

 

4

الف ) در پیدایش انواع سواحل چه عواملی موثرند؟

 ب ) اشکال فرسایش کاوشی در سواحل را نام ببرید ؟ 

75/1

 

5

الف ) عوامل انسانی تغییر دهنده ی سواحل را نام ببرید ؟

 ب ) چرا سواحل دلتایی از نظر ماهیگیری اهمیت زیادی دارد ؟

 ج ) به 3 مورد از فعالیت های گردشگری ساکنان سواحل اشاره کنید ؟

 د) دولت هلند برای حفاظت از تپه های ماسه ای چه اقداماتی انجام داده است ؟ 

25/3

 

6

الف ) دو ویژگی کوه های پیر را بنویسید ؟

ب ) به پوسته و جبه ی بالایی کره ی زمین .............. می گویند .

ج ) بر اثر جدایی و دور شدن صفحات از یکدیگر کدام رویداد رخ داده است : هیمالیا         زاگرس         آند          آیسلند   

د) دو عامل که در هوازدگی فیزیکی باعث خرد شدن سنگ ها می شوند ، کدامند ؟

 ه ) هر یک از مواد زیر به چه شکل هایی در آب های روان حمل می شوند : 

  پاره سنگ                                         رس                                                 شن

 و ) علت پدید آمدن یخرفت چیست ؟ 

75/2

 

7

بر روی نقشه ای فاصله ی شهر زیراب تا پل سفید 10 سانتی متر است ، اگر مقیاس نقشه 1:100000 باشد فاصله حقیقی دو شهر را محاسبه کنید ؟  

5/0

 

8

در شکل مقابل:

 الف ) ارتفاع نقطه B چقدر است؟

 ب ) شیب در امتداد ABبیشتر است یا CD ؟

 ج ) نیم رخ توپوگرافی آن را رسم کنید ؟  

1

 

9

الف ) دو نمونه از جاذبه های گردشگری کوهستان را بنویسید ؟

 ب ) چرا فعالیت کشاورزی در نواحی کوهستانی محدود است  ؟   

1

 

 

10

الف ) فرسایش بادی در بیابان ها به چندصورت انجام می گیرد؟  

ب) عمق گودال ها بادبردگی به وسیله سطح ........................... کنترل می شود .  

ج ) رگ یا سنگ فرش بیابانی را تعریف کنید ؟                                          

25/1

 

11

الف ) منشاء خاک لس چه مناطقی است ؟

ب ) دو ویژگی یاردانگ را بنویسید ؟  

ج ) تنوع گونه های گیاهی و جانوری جنگل های مداری بیش تر از جنگل های استوایی است . درست         نادرست 

5/1

 

12

الف ) تولید برق در نواحی گرم و خشک از نیروی ........... و ................. است . 

ب ) از فنآوری های جدید در نواحی گرم و خشک در چه زمینه هایی استفاده می شود ؟ (ذکر 3 مورد )

 ج ) حذف جنگل های استوایی و افزایش آبرفت رودها چه اثراتی به همراه دارد ؟ 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

20

 

 

 

Gaggs.blogfa.com                                       موفق و سر بلند باشید .                                                  Alotfi260@gmail.com

 

 

نوشته شده توسط عبداله لطفي در 17:50 |  لینک ثابت   • 

چهارشنبه بیست و هشتم دی 1390

شورای نویسندگان درس استان شناسی در استان مازندران ، در رابطه با رفع نقص برخی مطالب مربوط به شهرستان سوادکوه  و تصحیح آن ، گروه آموزشی جغرافیای شهرستان سوادکوه پیشنهادهایی دارد که متعاقباً اعلام خواهد شد.

نوشته شده توسط عبداله لطفي در 23:50 |  لینک ثابت   • 

چهارشنبه بیست و هشتم دی 1390

جغرافیا در هنرستان ها

گروه آموزشی جغرافیای شهرستان سوادکوه ، اقدام اداره کل استان را مبنی بر ارائه 2 ساعت آموزشی در طول هفته برای درس جغرافیا را در هنرستان‏های فنی مقبول ندانسته و به همین منظور ، برای تعامل با تدریس این درس در هنرستان فنی شهید بهشتی دچار مشکل شده است.

نوشته شده توسط عبداله لطفي در 23:48 |  لینک ثابت   • 

چهارشنبه بیست و هشتم دی 1390

کاهش 14 ساعتی از درس جغرافیا

در سال جاری تحصیلی ، اداره آموزش و پرورش شهرستان سوادکوه در یک اقدام کارشناسی نشده ، 14 ساعت از درس جغرافیا را به گروه‏های غیرمربوطه ارائه داده است که موجب اعتراض مدیران ، دانش‏آموزان و گروه درسی مربوطه شده است و عملاً دو کارگاه آموزشی جغرافیا مبتنی بر IT بسته شده است.

نوشته شده توسط عبداله لطفي در 23:46 |  لینک ثابت   • 

چهارشنبه بیست و یکم دی 1390

رشد جغرافیای مهر 90

سرگروه شهرستان در رشد جغرافیای تابستان ۱۳۹۰  - شماره ۹۵ - در رابطه با الزامات اعتلای مجله رشد

مطالبی را در مصاحبه با مجله مربوطه داشته است نظر شما را به مطلب ارائه شده جلب می نماییم.

نوشته شده توسط عبداله لطفي در 11:7 |  لینک ثابت   • 

چهارشنبه چهاردهم اردیبهشت 1390

بازدید از مدارس شهرستان

در طول سال تحصیلی ۹۰-۱۳۸۹ از دبیرستان های دخترانه الزهرا (س) - فیضیه - حجاب- مجتهده -و دبیرستان های پسرانه امام صادق (ع) - ولیعصر و الغدیر بازدیدهای به عمل آمده است .

در این راستا از نزدیک بر فرایند تدریس و فعالیت های آموزشی دبیران جغرافیا و زمین شناسی شهرستان بازرسی و موارد لازم مورد توجه و التزام قرار گرفته است .

در ضمن از دبیران خانم ها آسیه رستمی (زمین شناسی ) و زهرا زارع (جغرافیا ) و آقای رمضان قلی زاده  ( جغرافیا ) به واسطه زحماتشان در تدریس درس های مربوطه تشکر و قدر دانی می شود . 

نوشته شده توسط عبداله لطفي در 11:3 |  لینک ثابت   • 

یکشنبه چهارم اردیبهشت 1390

گزارش دومین گردهمایی دبیران جغرافیا و زمین شناسی شهرستان سوادکوه در سال تحصیلی 90-1389

گردهمایی یاد شده در روز دوشنبه مورخ 29/1/1390راس ساعت 30/8 صبح در محل اداره آموزش و پرورش شهرستان سوادکوه با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد .

در ادامه به مهم ترین مباحث ذیل اشاره شد:

الف ) سونامی ژاپن و تبعات جهانی آن (مقاله ای توسط آقای قلی زاده بیان شد . )

ب ) بهره مندی از آخرین محتوای الکترونیکی درس های جغرافیا و زمین شناسی به صورت کارگاهی .

ج ) بررسی کتاب جغرافیای استان و تغییرات مربوط به این کتاب با عنوان استان شناسی مازندران .

د ) راهکار ها ، پیشنهادات و انتقادات مربوط به گروه آموزشی ، از جمله :


ادامه مطلب
نوشته شده توسط عبداله لطفي در 11:35 |  لینک ثابت   • 

پنجشنبه بیست و پنجم فروردین 1390

دومین همایش سرگروه های شهرستان با حضور کارشناسی سرگروه استانی و مسئولین اداری

این همایش که در روز چهارشنبه مورخ ۲۴/۱/۱۳۹۰در محل هنرستان شهید بهشتی زیراب برگزار شد . سرگروه جغرافیا و زمین شناسی شهرستان به نمایندگی از سرگروه های همایش به موارد خاصی پرداخته اند که مهم ترین آنها عبارتند از :

- زمان بندی خوب چنین همایشی برای برنامه ریزی در سال آینده .

- تعیین یک کارشناس یا مدیر اجرایی توانمند برای گروه های آموزشی .

- در خواست مطالبات گذشته از مدیریت شهرستان از جمله : فضای مستقل فعالیت های گروه های درسی - سامانه اینترنتی - لب تاپ برای سرگروه ها و ... .

نوشته شده توسط عبداله لطفي در 14:25 |  لینک ثابت   • 

پنجشنبه بیست و پنجم فروردین 1390

دومین گردهمایی دبیران جغرافیا و زمین شناسی شهرستان سوادکوه

دومین گردهمایی دبیران جغرافیا و زمین شناسی شهرستان سوادکوه روز دوشنبه مورخ ۲۹/۱/۱۳۹۰در محل اداره آموزش و پرورش شهرستان با موضوعات ذیل برگزار خواهد شد.

۱- تغییرات مربوط به کتاب استان شناسی .

۲- آخرین یافته ها از محتوای الکترونیکی دروس مربوطه .

۳- آخرین مسایل مربوط به گروه آموزشی .

۴- سونامی ژاپن و تبعات جهانی آن .

نوشته شده توسط عبداله لطفي در 14:12 |  لینک ثابت   • 

دوشنبه بیست و سوم اسفند 1389

نقد و بررسی آزمون نهایی درس جغرافیا (2) سال سوم ادبیات و علوم انسانی خرداد 1389

الف ) سوال 3 = الزامی نبود که برای چهار گزینه ارزیابی ارائه شده بارم 5/1 نمره ای در نظر گرفته شود .

ب ) برای درس 4 بر اساس بودجه بندی و بارم بندی هر درس ظاهر امر نمره 25/0 برای درس مذکور کم است ، هر چند برای طراح اختیاراتی نیز وجود دارد .


ادامه مطلب
نوشته شده توسط عبداله لطفي در 11:19 |  لینک ثابت   • 

دوشنبه بیست و سوم اسفند 1389

نقد و بررسی آزمون نهایی درس زمین شناسی سال سوم علوم تجربی خرداد 1389

در مورد سوال 3 ) دانش آموز باید بین اطلاعات مختلف به دست آمده از درس ارتباط بر قرار کند .

در مورد سوال 6 ) گلوکوفان سیلیکاته صفحات 78و84 و گالن غیر سیلیکاته صفحات 74 و 81 .

در مورد سوال 10) نقطه قوت سوال در دقت دانش آموز با فرض ثابت بودن دما .

آزمون نهایی ارائه شده به لحاظ مفهومی بودن و نیز به خاطر این که دانش آموزان را مجاب می سازد که جزء جزء کتاب را ملاحظه دانسته و یا به یادگیری تفهیمی مطالب بپردازند ، بسیار شایسته و درخور تحلیل است . ضمن این که دبیران محترم را به لحاظ کردن موضوعیت نکته ای کتاب متوجه می سازد .

گروه آموزشی زمین شناسی شهرستان سوادکوه بر اساس آزمون ارائه شده جدول زیر را


ادامه مطلب
نوشته شده توسط عبداله لطفي در 10:29 |  لینک ثابت   • 

دوشنبه بیست و سوم اسفند 1389

نقد کتاب زمین شناسی سال سوم آموزش متوسطه رشته ی علوم تجربی - کد درس 1/262

     این کتاب که سالیان طولانی در آموزش و پرورش ( نزدیک به سی سال ) در مدارس با کمترین تغییرات مورد استفاده دبیران و دانش آموزان مدارس قرار گرفته ، از جمله کتب آموزشی است که لازم می آید در اولین فرصت کتاب جدید التالیف را جایگزین خود ببیند . علوم پایه و تجربی بسیار ماهیت تعالی و تحول دارند . عجب آن است که ما همچنان خود را در فضای مباحث پراکنده و شاید مبهم برخی روشهای پیشین ببینیم . درس زمین شناسی مطمئنا" زیبا ، علمی ، کارآ ونیاز بسیاری از علوم پایه و مهندسی روز است و باید هر چه سریعتر جای به حق خود را در برنامه درسی مدارس ، ذهن دانش آموز و مجموعه ی آموزش عالی باز کند .

   

 

www. Gaggs.blogfa.com


ادامه مطلب
نوشته شده توسط عبداله لطفي در 10:23 |  لینک ثابت   • 

دوشنبه هفدهم آبان 1389

اولین گرد همایی دبیران جغرافیا و زمین شناسی شهرستان سال تحصیلی 90-1388

نشست تخصصی مذکور روز یکشنبه مورخ 9/8/ 1389راس ساعت 8/30 صبح با حضور دبیران محترم جغرافیا و زمین شناسی آغاز شد . مطابق با بخشنامه به شماره ی 511 / 17381 مورخ 21/ 7 / 1389 مهم ترین موضوعاتی که در جلسه ارائه شد عبارتند از :

                


ادامه مطلب
نوشته شده توسط عبداله لطفي در 11:58 |  لینک ثابت   • 

دوشنبه هفدهم آبان 1389

نقد و بررسی آزمون سراسری زمین شناسی - کنکور 1389

 

حيطه شناختي

قابليت عمومي و تخصصي

موضوعيت سوالات ( نقاط ضعف و قوت )

صفحات مندرج سوالات

جواب صحيح

شماره سوال

كاربرد و تجزيه و تحليل

عمومي- آب در هوا

جدول رابطه ميان افزايش دما با مقدار بخار آب اشباع

سال سوم صفحه 30

2

101

درك و فهم و تجزيه و تحليل

عمومي آب در خشكي

راه هاي تشكيل درياچه ها ، ريزش كوه و مسدود شدن مسير رود (گرانشي زمين)

سال سوم صفحه63

1

102

درك وفهم تركيب

تخصصي عمومي سنگ ها

روند چرخه ي سنگ

سال سوم صفحه65

3

103

درك و فهم و تجزيه و تحليل

تخصصي كاني هاي قيمتي

نحوه و شرايط ويژه براي حاصل شدن كاني هاي قيمتي

سال سوم صفحه83

1

104

درك و فهم و تركيب

تخصصي فراواني عناصر

شكل 1-5تركيب پوسته جامد زمين و درصد فراواني عناصر

سال سوم صفحه67

4

105

درك و فهم و تجزيه و تحليل

تخصصي مشخصات كانيها

مشخصات كاني هورنبلند در سيليكاتهاي تيره

سال سوم صفحه78

3

106

تجزيه تحليل و تركيب

تخصصي نظريه بوون

شكل6-6واكنش سري بوون براي تشكيل مسكوويت

سال سوم صفحه92

2

107

درك وفهم و تجزيه و تحليل

تخصصي فرمول دولوميت

نحوه ي تشكيل دولوميت ، يون كلسيم آزاد و منيزيم جانشين مي شود .

سال سوم صفحه  108

4

108

تجزيه و تحليل و تركيب

تخصصي بافت رسوبي

جدول طبقه بندي ذرات رسوبي و بافت در سنگهاي رسوبي

سال سوم صفحه104-105-

 

1

109

درك وفهم و تجزيه و تحليل

تخصصي حد دگرگوني

سطح لايه بندي را از بين مي برد . درك مفهوم شرايط دگرگوني در سنگ هاي مختلف

سال سوم صفحه112

1

110

درك وفهم و دانش

تخصصي  عمومي فرسايش

بحث فرسايش و جريان هاي گلي

سال سوم صفحه129

3

111

درك وفهم و تجزيه و تحليل

عمومي و آب هاي فرورو

نحوه ي تشكيل غارهاي آهكي و نقش آب هاي فرورو

سال سوم صفحه132

1

112

درك فهم تجزيه و تحليل

تخصصي –فشار دروني

تغييرات فشار به عنوان تابعي از عمق زمين

پيش دانشگاهي صفحه 28

1

113

درك و فهم و تجزيه و تحليل

تخصصي نقاط داغ

رابطه ميان نقطه داغ ورشته جزاير هاوايي در ورقه آرام تا گودال الئوشين آلاسكا

پيش دانشگاهي صفحه46

3

114

درك وفهم ارزشيابي و تركيب

عمومي – واگرايي قاره ها

چگونگي رويداد واگرايي در مورد درياي سرخ و دور شدن ورقه عربستان از ورقه افريقا و تاثير آن بر چين خوردگي زاگرس

پيش دانشگاهي صفحه 42

1

115

دانش و درك فهم

تخصصي دسته بندي سنگها

مبهم است ، اشاره به اندازه و شكل تفراها متفاوت است هر چند اندازه تفراها مد نظر نباشد .(مانند سنگهاي رسوبي )

پيش دانشگاهي صفحه 63

3

116

تجزيه و تحليل درك و فهم

تخصصي انواع گسل

شكل ارائه شده كمي مبهم است . فرا ديواره نسبت به فروديواره به طرف پايين حركت كرد و فرو ديواره مورد فرسايش قرار گرفته است

پيش دانشگاهي صفحه 77

1

117

تجزيه و تحليل و درك وفهم

تخصصي كاني شناسي

با كمك از كتاب سال سوم آمفيبول بلور سوزني شكل موجود در گدازه در يك امتداد قرار مي گيرند .

پيش دانشگاهي صفحه83

3

118

كاربرد و درك و فهم

تخصصي نيمه عمر

نيمه عمر مواد راديو اكتيويته

پيش دانشگاهي صفحه 95

1

119

درك و فهم تركيب و تجزيه و تحليل

عمومي تخصصي

تريلو بيت ها مربوط به پالئو زوييك و دايناسورها مربوط اواخر مزوزوييك

پيش دانشگاهي صفحه 104-108

4

120

درك و فهم دانش

عمومي و تخصصي

موجودات عقرب مانند از خانواده بندپايان  فصل ارتباط زيست شناسي و زمين شناسي زندگي در خشكي

پيش دانشگاهي صفحه104

3

121

كاربرد و تجزيه و تحليل

عمومي و تخصصي قانون كپلر

كاربرد قانون دوم كپلر و حركت انتقالي زمين

پيش دانشگاهي صفحه6-8-114

2

122

كاربرد تركيب و درك وفهم

ناوديس تخصصي

شكل ناوديس در مقطع و نقشه زمين شناسي

پيش دانشگاهي صفحه146

4

123

كاربرد و تجزيه و تحليل

عمومي و تخصصي

مقياس نقشه توپوگرافي

پيش دانشگاهي صفحه 135

4

124

درك وفهم و دانش

تخصصي دگرگوني مجاورتي

نقش سيالات در كاتاليزور نمودن در تركيب كاني ها

سال سوم صفحه 114

4

125

نوشته شده توسط عبداله لطفي در 11:55 |  لینک ثابت   • 

دوشنبه هفدهم آبان 1389

نقد و بررسي آزمون سراسري 1389 درس جغرافيا

حيطه شناختي

قابليت عمومي و تخصصي

موضوعيت سوالات ( نقاط ضعف و قوت )

صفحات مندرج سوالات

جواب صحيح

شماره سوال

درك وفهم و تركيب

ژئو هيدرولوژي و ‍ژئومورفولوژي

يكي از ويژگي هاي بارز زاگرس جنوب شرقي

سال دوم صفحه 20

2

201

درك و فهم و تجزيه و تحليل

ماكروكليماتولوژي

 

جدول 6-3علل ايجاد بيابانها به همراه تاكلا مكان از نوع بيابان هاي داخلي در عرض هاي متوسط

سال دوم صفحه45

2

202

درك و فهم و دانش

اقليم و ‍ژئومورفولوژي

گسترش ايران در عرض هاي مختلف جغرافيايي و تنوع ناهمواريها دو عامل موثر

سال دوم صفحه57

1

203

كاربرد و ارزشيابي

جغرافياي جمعيت

تحليل ساختار جمعيتي

ساختمان سني جمعيت در كشور هاي پيشرفته

البته برخي از كشورهاي در حال توسعه نيز چنين روندي داشته ودارند.

 

سال دوم صفحه120

1

204

تجزيه و تحليل  و تركيب

جغرافياي اقتصادي و جفرافياي جمعيت

شكل 12-10نقشه ي جهان بر اساس شاخص توسعه ُانساني 1997

سال دوم صفحه166

4

205

تركيب و دانش و درك و فهم

 

‍ژئومورفولوژي

ديناميكي

در كنار برخي عوامل ديگر بصورت كاووش،حمل و رسوب گذاري در سواحل تغيير ايجاد مي كند .

 

سا ل سوم صفحه29

4

206

درك و فهم و كاربرد

 

هيدروژئومورفولوژي ديناميكي

شكل 20 اشكال كارستي كه موجب پيدايش غارهاي آهكي مي شود .

 

سا ل سوم صفحه53

4

207

درك وفهم و تجزيه و تحليل

اقليم شناسي

شكل 4بادهاي قطبي – هواي پرفشار با حركت به عرض هاي پايين تر است .

سا ل سوم صفحه87

2

208

تجزيه و تحليل و تركيب

جغرافياي اقتصادي واقليم

جدول 13پراكندگي منابع شناخته شده در نواحي قطبي

(توان محيط طبيعي قطب )

سا ل سوم صفحه103

3

209

ارزشيابي و تجزيه و تحليل

 

جغرافياي اقتصادي

محدوديت ها و مشكلات زندگي در بيابانها به دليل كمبود آب و مسدود شدن توسط ماسه هاي روان

سا ل سوم صفحه76

2

210

درك و فهم و تركيب

جغرافياي سيستماتيك و برنامه ريزي فضايي شهري

شهر به عنوان يك سيستم باز مواد جديد دوباره به سيستم بر ميگردند .

پيش دانشگاهي (مبنا كتاب پيش سال 1386) صفحه4

 

2

211

تركيب و كاربرد

 

كارتوگرافي –جغرافياي رياضي

مبحث مقياس خطي

 

پيش دانشگاهي(مبنا كتاب پيش سال 1386) صفحه44

1

212

دانش و درك و فهم

كارتوگرافي –جغرافياي رياضي

فرايند مدل هاي سيستم تصوير ( با توجه به وجود نرم افزارهاي پيشرفته در اين زمينه بهتر است كه فصل نويني در اين مباحث ايجاد شود . )

پيش دانشگاهي (مبنا كتاب پيش سال 1386)  صفحه48

1

213

درك و فهم و دانش

 

سنجش از دور و تفسير عكس هاي ماهواره اي

تعريف نويسنده از پيكسل :پهنه اندازه گيري و قدرت تفكيك تصاوير در مورد پديده هاي قابل مشاهده و بررسي در عكسهاي(مختلف) ماهواره اي(اينجا)

 

پيش دانشگاهي (مبنا كتاب پيش سال 1386) صفحه85

3

214

درك و فهم – تركيب

جغرافياي كاربردي وكاربري فضايي و آمايش سرزمين

اهداف آمايش سرزمين در اروپا به همراه عوامل ديگر

 

پيش دانشگاهي (مبنا كتاب پيش سال 1386)  صفحه115

3

215

نوشته شده توسط عبداله لطفي در 10:50 |  لینک ثابت   • 

یکشنبه بیست و پنجم مهر 1389

فراخوان طراحي آموزشي و طرح درس دبيران

در جهت بهينه بخشيدن به روند فضاي آموزشي درس جغرافيا و زمين شناسي و برخورداري از نحوه ي تدريس همكاران محترم گروه آموزشي شهرستان طرح فراخوان طراحي آموزشي درس هاي مربوطه را ارائه مي دهد .

 مقتضي است دبيران ارجمند طي فراخوان داده شده به مدت 15روز طراحي آموزشي يا طرح درس خود را آماده ودر جلسه تخصصي ارائه دهند تا پس از بررسي ، ارزيابي و هم انديشي طرح برتر درخور قدرداني قرار گيرد .

 اسامي دبيران و موارد درسي :

 1-                      آقاي لطفي    جغرافيا علمي براي زندگي سال دوم

2-                      اقاي مهدوي  ناحيه چيست ؟   درس اول جغرافيا سال سوم علوم انساني

3-                      آقاي قلي زاده   ماهيت علم جغرافيا درس اول جغرافيا سال چهارم علوم انساني

4-                      خانم رستمي حركات زمين  زمين شناسي سال چهارم درس اول علوم تجربي

5-                      خانم زارع  نواحي ساحلي   درس دوم جغرافيا سال سوم علوم انساني

6-                      خانم جعفري درس اول زمين شناسي سال سوم علوم تجربي

  دبيران توجه نمايند طراحي هاي مبتني بر   itوict  امتياز ويژه اي دارد.

 طرح هاي مناسب تدوين شده و در اختيار همه ي همكاران قرار مي گيرد .

نوشته شده توسط عبداله لطفي در 9:47 |  لینک ثابت   • 

یکشنبه بیست و پنجم مهر 1389

بررسي كتاب سال دوم به جهت رفع نواقص و شبهات همراه با آخرين تغييرات

  1. بررسي كتاب سال دوم به جهت رفع نواقص و شبهات همراه با آخرين تغييرات مربوط به كتاب جغرافياي عمومي چاپ 1389

 درس و صفحه                                          موضوع                                    ملاحظات  

 درس اول  * 1            شكل 1-1 چشم اندازي از يك محيط جغرافيايي      شهر بانه در استان كردستان

 درس اول * 3            فعاليت 1-1  فلات ها عموما" نامساعدند              بدلايلي چون : شرايط طاقت فرسا آب و هوايي

  داراي زمستان هاي خشن و تابستان هاي گرم ؛ حمل و نقل دشوار به خاطر صعب العبور بودن ، پيچ و خم ها ، دره هاي تنگ

 و سطوح شيب دار ؛ خاك هاي نامناسب و سنگلاخي ، فرسايش كلوخي و تخريب فيزيكي و... .

 درس اول * 1             متن چرايي جغرافيا علمي براي زندگي                حذف مطلب در تاليف جديد

       درس اول * 5         ارائه نشدن مفهوم مكانيابي در جغرافيا            با توجه به مثال هاي كشت چاي و ايجاد فروشگاه مناسب 

       درس دوم *12       شكل 1-2 موقع جغرافيايي ايران      درجه مدار راس السرطان اشتباه ذكر شده است . 23درجه 27دقيقه

       درس دوم * 18         فعاليت 3-2فرسايش كمتر                     البرز شمالي يا جنوبي  همكاران دلايل خود را عنوان كنند .

        درس دوم * 20         شكل 19-2 كوه ها و دامنه هاي سرسبز زاگرس       ييلاق عشاير قشقايي

       درس سوم * 35        برخي شكل ها                                                   فعاليت و معيشت روستائيان

       درس سوم * 37        شكل هاي مربوطه                                             چشم اندازهاي شهرهاي كرمانشاه و تبريز

       درس چهارم * 45     شكل 7-3 بيابان لوت                                          گرم ترين و خشك ترين بيابان جهان

       درس هفتم * 61و60 شكل هاي مربوطه                                              تصاوير تخريب و كاشت نهال

         درس دهم *81          شكل12-6 آثار و پيامد هاي زلزله                         ارگ شهر بم بعد از زلزله

      درس شانزدهم *138و137 جدول هاي مربوطه ميزان بارندگي ايران و جهان  تصحيح جدول هاي ارائه شده 

                                                                                                                            

 

 

نوشته شده توسط عبداله لطفي در 9:46 |  لینک ثابت   • 

سه شنبه بیستم مهر 1389

جدول زمان بندي وتقويم عملياتي گروه آموزشي و هسته تخصصي جغرافيا و زمين شناسي سوادكوه: 90 - 1389

 

جدول زمان بندي وتقويم عملياتي گروه آموزشي و هسته تخصصي جغرافيا و زمين شناسي  آموزش و پرورش شهرستان سوادكوه     سال تحصيلي: 90 - 1389

شرح فعاليت

تاريخ

ماه هاي سال

نشست تخصصي سرگروه هاي آموزشي با مديريت شهرستان . ارائه ي پيشنهادات لازم توسط سرگروه جغرافيا و زمين شناسي

27/6/89

شهريور

 

تدوین و تنظيم تقويم برنامه عملياتي سالانه گروه جغرافيا و زمين شناسي خلاصه ي برنامه و تقويم اجرايي و ارسال آن به مدارس

4/7/89

 

 

 

مهر

فعاليت و راه اندازي مجدد وبلاگ گروه آموزشي ، بررسي كتاب سال دوم به جهت رفع نواقص و شبهات همراه با آخرين تغييرات مربوط به كتاب جغرافياي عمومي چاپ 1389

11/7/89

تهیه نمونه طرح درس و درخواست طرح درس از همکاران و بودجه بندی سالانه کتاب و تنظيم تاريخ گردهمايي ، برنامه ريزي دبيران مربوطه بر اساس مدارس شهرستان ، روز هاي هفته و ساعات تدريس .

18/7/89

حضور و بازديد از مدارس و درخواست نيازهاي تكنولوژي مدارس

25/7/89

فراخوان پيشنهادات به صورت شفاهي - نشست تخصصی گروههای آموزشی با مدیریت و کارشناسان آموزشی

2/8/1388

 

 

آبان

 

 

 

نقد و بررسی سوالات كنكور 1389درس زمين شناسي

9/8/1389

نقد وبررسي سوالات نهايي جغرافيا خرداد 89

16/8/1389

نقد و بررسی سوالات كنكور 1389درس جغرافيا1389

23/8/89

نقد و بررسي سوالات نهايي زمين شناسي خرداد 1389

30/8/89

مديريت و ارسال مطالب جديد در وبلاگ آموزشي گروه جغرافيا و زمين شناسي

7/9/89

 

 

 

      آذر

بررسي جغرافيا و زمين شناسي در سال تحصيلي گذشته 89-1388

14/9/89

                    تهيه مقاله و گزارش علمي و ارسال آن به مدارس و سازمان

21/9/89

بازديد از مدارس و گزارش تكنولوژي جغرافيا و زمين شناسي در شهرستان

28//8/89

تهيه گزارش عملكرد سه ماهه گروه جغرافيا و زمين شناسي

5/10/89

 

دي

تحليل محتواي كتاب و نقد و بررسي درس زمين شناسي سال سوم

12/10/89

بازديد از مدارس و بررسي وبازبيني 5تا10درصد اوراق امتحاني

19/10/89

بررسي سوالات امتحاني نوبت اول درس جغرافيا

26/10/89

شركت در همايش و كارگاه آموزشي از سوي اداره ي كل آموزش و پرورش استان

3/11/89

 

بهمن

بررسي سوالات امتحاني نوبت اول درس زمين شناسي و شركت در نمايشگاه دست ساخته ها

10/11/89

بررسي دست ساخته ها و انتخاب طرح هاي برتر برپايي نمايشگاه تخصصي درس جغرافيا و زمين شناسي همراه با

17/11/89

تحليل محتواي كتاب و نقد و بررسي درس جغرافياي سال سوم و  مديريت و ارسال مطلب در وبلاگ آموزشي

24/11/89

فراخوان نظرات و تنظيم تشكيل جلسه تخصصي و حضور در هسته تخصصي سازمان

1/12/89

 

اسفند

تهيه يك نمونه طرح درس جفرافيامبتني بر(آي تي و آي سي تي ) و ارسال آن به مدارس    

8/12/89

نشست تخصصی و گرد همايي گروههای آموزشی جغرافيا و زمين شناسي

15/12/89

مشاركت يا برگزاري جشنواره ي الگوي تدريس برتردر سطح شهرستان

22/12/89

تنظيم گزارش سه ماهه دوم و ارسال آن به اداره و سازمان ، آخرين يافته هاي علمي در جغرافيا و مديريت يا ارسال مطالب آن در وبلاگ آموزشي

14/1/90

 

فروردين

تهيه مقاله علمي و ارسال آن به مدارس

21/1/90

توليد و طراحي  محتواي آموزشي الكترونيكي جغرافيا و ارسال آن به سازمان

28/1/90

تهيه نمونه سوال استاندارد جغرافيا و ارسال آن به مدارس

5/2/90

 

 

ارديبهشت

تهيه نمونه سوال استاندارد زمين شناسي و ارسال آن به مدارس

12/2/90

تنظيم تشكيل جلسه و بازديد كلنيكي از مدارس شهرستان

19/2/90

نشست تخصصی و گرد همايي سوم گروههای آموزشی جغرافيا و زمين شناسي به صورت ميداني(گردش علمي )

26/2/90

بررسي نقاط ضعف و قوت گروه هاي مربوطه و چگونگي تعامل اداره با گروه

2/3/90

 

 

خرداد

بازديد از جلسه امتحاني نوبت خرداد

9/3/90

مديريت و ارسال مطالب جديد در وبلاگ گروه آموزشي

16/3/90

بازبيني5 تا10درصد اوراق امتحاني  و بررسي سوالات امتحاني دبيران

23/3/90

تنظيم گزارش سه ماهه سوم و ارسال آن به اداره و سازمان

30/3/90

                                         تهيه كننده: عبدالله لطفي سر گروه آموزشي جغرافيا و زمين شناسي شهرستان سوادكوه

 

نوشته شده توسط عبداله لطفي در 11:21 |  لینک ثابت   • 

سه شنبه بیستم مهر 1389

اولين جلسه گردهمايي سرگروه هاي آموزشي مقا طع تحصيلي شهرستان سواد كوه در سال تحصيلي 90-1389

    حمد و ستايش مخصوص پرورد گار جهانيان است. اولين جلسه گردهمايي سرگروه هاي آموزشي مقا طع تحصيلي شهرستان سواد كوه  ساعت 9 صبح روز چهارشنبه 24 . 6 . 89  با تلاوت قران مجيد در اتاق معاونت محترم آموزشي  تشكيل گرديد بعد از تلاوت كلام وحي  مديريت محترم جناب اقاي شيرزاد ضمن خير مقدم به حاضرين به  اهميت كار گروه آموزشـــي تاكيد نموده و عنوان نمودند كه اين كارگروه داراي اهميت و ارزش ويژه است و بايد موردعنايت همه فرهنگيان و سرگروه هاي محترم شهرستان واقع گردد


ادامه مطلب
نوشته شده توسط عبداله لطفي در 11:17 |  لینک ثابت   • 

دوشنبه هشتم شهریور 1389

سال جدید در سایه تلاشی دیگر

ادامه فعالیت های گروه مربوطه را در سال تحصیلی ۹۰-۱۳۸۹ شاهد خواهیم بود .
نوشته شده توسط عبداله لطفي در 21:48 |  لینک ثابت   • 

چهارشنبه پانزدهم اردیبهشت 1389

ارزیابی بازدید از مراکز آموزشی

در پی بازدید از مدارس شهرستان سوادکوه توسط سرگروه جغرافیا و زمین شناسی شهرستان سوادکوه مراکز آموزشی و دبیران ذیل در انجام امور مربوط به فعالیت های آموزشی موفقیت بیشتری را کسب نموده اند. ضمن تقدیر از زحمات مجموعه گروه آموزشی تقاضای تشویقی از دبیران ذیل به واسطه کارشناسی تکنولوژی و گروه آموزشی شهرستان سوادکوه صورت گرفته است:

۱- خانم زهرا زارع - دبیر دبیرستان های طاهره و الزهرا
۲- آقای رمضان قلی زاده - دبیر دبیرستان های الغدیر و حجاب
۳- خانم آسیه رستمی - دبیر دبیرستان های الزهرا و فیضیه

نوشته شده توسط عبداله لطفي در 8:29 |  لینک ثابت   • 

چهارشنبه پانزدهم اردیبهشت 1389

نفرات برگزیده ارزیابی سوالات امتحانی نوبت اول - بهمن 1388

بدینوسیله ضمن تشکر و قدردانی از گروه آموزشی جغرافیا و زمین شناسی شهرستان سوادکوه نفرات برگزیده ارزیابی سوالات امتحانی نوبت اول در بهمن ۱۳۸۸ ، بدین ترتیب اعلام می گردد:

۱- درس زمین شناسی سال سوم - خانم آسیه رستمی - دبیرستان الزهرا زیراب سوادکوه
۲- درس جغرافیای پیش دانشگاهی - آقای عبداله لطفی - مرکز پیش دانشگاهی امام صادق پل سفید
۳- درس جغرافیای ۲ - خانم زهرا زارع - دبیرستان الزهرا زیراب سوادکوه

 

نوشته شده توسط عبداله لطفي در 8:22 |  لینک ثابت   • 

شنبه بیست و دوم اسفند 1388

دومين گردهمايي دبيران جغرافيا و زمين شناسي شهرستان سوادكوه در قالب كارگاه آموزشي it

نشست ياد شده در روز شنبه مورخ 15/12/1388در ساعت 8صبح باحضور دبيران محترم در اتاق كنفرانس  پژوهش سراي دانش آموزي رازي سوادكوه در شهر زيراب با قرائت كلام ا... مجيد آغاز شد . 

در پي برگزاري موفق گردهمايي مشترك سرگروه هاي آموزشي استان در شهرستان قائم شهر لازم مي آمد كه در  جهت اتصال حلقه ي فوق يه گروه آموزشي شهرستان جلسه ياد شده به شكل it مورد توجه قرار گيرد .

 در ضمن با توجه به اهميت مفاهيم ومطالب در كارگاه آموزشي از دبيران جغرافيا مقطع راهنمايي شهرستان نيز   براي حضور در جلسه دعوت شده است .

 در ابتدا آقاي لطفي سرگروه شهرستان با اشاره به برگزاري گردهمايي استاني و شرح برنامه ها و نيز فراخوان  طراحي آموزشي و فراخوان عكس هاي جغرافيايي از دبيرخانه جغرافياي كشور در شهر اصفهان مطالبي  را بيان  نمود . در ادامه به بحث ها و تبادل نظرات در مسائل ذيل پرداخته شد كه عبارتند از :

1-  بررسي ارزيابي سوالات همكاران در نوبت اول و انتخاب بهترين آزمون خانم رستمي زمين سوم  خانم زارع جغرافياي سوم و آقاي عبداله لطفي جغرافياي دوم.

2-  بيان جامعي از توده هاي هوايي كه وارد ايران و استان مازندران در طول سال شده ونيز تاثيرات آن ها بر روند آب و هواي ايران.

3-    انتخاب چند گزينه براي گردش علمي در گردهمايي سوم دبيران در اواخر ارديبهشت سال آينده .

4-  مباحثي در خصوص عملكرد دانش آموزان در خصوص درس جغرافيا ودست ساخته ها ، نواقص و محدوديت ها و راهكارها.

5-    اشاره به تكنولوژي و تجهيزات آموزشي جغرافيا و زمين شناسي در مدارس .

6-  در نهايت كلاس  itبه صورت نمايش عكسها ، كليپ هاي تصاوير ، انيميشن ، آموزش كتاب الكترونيكي ،و... واقدام به تكثير اين مجموعه cd به مدارس ودر اختيار قرار گرفتن دبيران جهت تدريس it.  

دبيران جغرافيا و زمين شناسي شركت كننده در گردهمايي : 

آقاي عبداله لطفي سرگروه شهرستان . 

آقاي رمضان قلي زاده . 

آقاي داريوش مهدوي . 

آقاي قاسم خدادادي . 

خانم زهرا  زارع  . 

خانم آسيه رستمي . 

خانم مهري جعفري .

 

نوشته شده توسط عبداله لطفي در 12:29 |  لینک ثابت   • 

پنجشنبه هشتم بهمن 1388

نمونه آزمون درس علوم زمین (1)

برای دیدن آزمون به ادامه مطلب بروید ...


ادامه مطلب
نوشته شده توسط عبداله لطفي در 13:50 |  لینک ثابت   • 

پنجشنبه هشتم بهمن 1388

ازمون جغرافياي پيش دانشگاهي دي 88

برای دیدن آزمون به ادامه مطلب بروید ...


ادامه مطلب
نوشته شده توسط عبداله لطفي در 13:42 |  لینک ثابت   • 

سه شنبه پانزدهم دی 1388

نمونه آزمون جغرافیا (1)

برای دیدن آزمون به ادامه مطلب بروید ...


ادامه مطلب
نوشته شده توسط عبداله لطفي در 11:37 |  لینک ثابت   • 

سه شنبه پانزدهم دی 1388

نمونه آزمون زمین شناسی سال سوم تجربی

برای دیدن آزمون به ادامه مطلب بروید...


ادامه مطلب
نوشته شده توسط عبداله لطفي در 11:27 |  لینک ثابت   • 

سه شنبه هشتم دی 1388

نقد و بررسی کنکور 1388درس جغرافیا

برای دیدن این نقد به ادامه مطلب بروید....


ادامه مطلب
نوشته شده توسط عبداله لطفي در 9:33 |  لینک ثابت   • 
مطالب قدیمی‌تر